Eenloketsysteem voor afdracht buitenlandse btw is geopend voor inschrijving

Voor ondernemers met particuliere klanten in andere EU-landen verandert er veel vanaf 1 juli aanstaande. Zij zijn in de landen van de afnemers (eerder) btw verschuldigd. Die buitenlandse btw kan vanaf 1 juli worden afgedragen door gebruik te maken van het eenloketsysteem, oftewel de Unieregeling. Afdracht blijft ook mogelijk via btw-registratie in de verschillende EU-landen. Vanaf vandaag is aanmelding voor het eenloketsysteem mogelijk.

In onze eerdere topic “Zaken doen over de grens: btw afdracht eenvoudiger via ‘eenloketsysteem’” hebben wij het nieuwe systeem toegelicht. Dit systeem kan erg interessant zijn voor ondernemers die veel leveren of diensten verlenen aan particulieren in andere EU-landen. Hiermee kan btw registratie in andere EU-landen voorkomen worden, en de daarmee gepaard gaande kosten en tijd worden bespaard. Echter is het niet in alle gevallen mogelijk of verstandig om de btw-aangiften in andere EU-landen achterwege te laten of actieve btw-nummers in andere EU-landen af te laten voeren.

De volgende zaken kunnen van belang zijn bij het beoordelen of het eenloketsysteem gebruikt kan worden en of dat ook de beste keuze is:

  • Via het eenloketsysteem kan alleen buitenlandse btw worden afgedragen, maar niet worden teruggevraagd. De buitenlandse btw kan natuurlijk wel worden teruggevraagd via de teruggaafprocedure;
  • als geleverd wordt aan particulieren vanuit een opslag in een ander EU-land dan kan btw-registratie in dat land verplicht zijn; en
  • bij een vestiging of locatie in het andere EU-land blijft het buitenlandse btw-nummer noodzakelijk.

Let op dit zijn slechts voorbeelden. Wilt u weten of het eenloketsysteem voor uw onderneming interessant is? Neem dan contact op met Ineke Schellen.