Vanaf 2022 inloggen met eHerkenning bij de Belastingdienst

Vanaf 2022 is het niet meer mogelijk om btw-aangiftes in te dienen via het oude inlogportaal van de Belastingdienst. De aangiften omzetbelasting zijn vanaf dat moment enkel in te dienen via een nieuw portaal op Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z). Ondernemers met een eenmanszaak kunnen hier inloggen met hun DigiD, maar voor alle overige ondernemers kan dit enkel met eHerkenning.

Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een veilige inlogmethode waarmee ondernemers kunnen inloggen bij overheidsorganisaties en kent verschillende beveiligingsniveaus. Om in te kunnen loggen op MBD-Z heeft u minimaal beveiligingsniveau 3 nodig. Ondernemers die eHerkenning enkel gebruiken om in te loggen bij de Belastingdienst, kunnen kiezen voor de speciale beperkte “Belastingdienst eH3” eHerkenning.

Voor elke onderneming waar u een aangifte omzetbelasting indient, moet afzonderlijk eHerkenning worden aangevraagd. Wanneer sprake is van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting, heeft slechts één van de vennootschappen eHerkenning nodig. Als u uw aangiften omzetbelasting niet zelf indient, maar uw belastingadviseur doet dit voor u, heeft u geen eHerkenning nodig. De belastingadviseur kan de aangifte indienen via de aangiftesoftware, of kan een machtiging aanvragen op de eigen eHerkenning van de belastingadviseur.

eHerkenning aanvragen
De overheid levert zelf geen eHerkenningsdiensten, dit wordt gedaan door een aantal erkende leveranciers. Een overzicht van de leveranciers kunt u vinden op de website van eHerkenning. Het aanvragen kan enkele werkdagen duren, afhankelijk van de leverancier.

De kosten van eHerkenning variëren per aanbieder en het beveiligingsniveau dat u afneemt. Om ondernemers tegemoet te komen voor deze kosten is een compensatieregeling opgezet. Ondernemers die eHerkenning enkel nodig hebben voor het doen van aangiften via MBD-Z én daarvoor de speciale Belastingdienst eH3 hebben aangeschaft, kunnen gebruikmaken van deze regeling. De compensatie bedraagt € 24,40 incl. btw en wordt direct uitgekeerd aan de ondernemer die kosten heeft gemaakt voor de aanschaf van het Belastingdienst eH3-inlogmiddel. De compensatieregeling kan worden aangevraagd via de website van de RVO en is tot juli 2022 aan te vragen.

eHerkenning voor buitenlandse ondernemingen
Buitenlandse bedrijven zonder KvK inschrijving kunnen vooralsnog geen eHerkenning aanvragen. Inloggen op MBD-Z is dan enkel mogelijk met een Europees erkend inlogmiddel. Met dit middel kunt u in verschillende EU-landen inloggen om zaken te regelen met Nederlandse overheidsinstanties.

Meer informatie en een stappenplan over de aanvraag van eHerkenning vindt u hier. Meer vragen of hulp nodig bij de aanvraag van eHerkenning? Neem dan contact op met uw Baat adviseur.