De wereld van een BTW adviseur bij Baat

Vanochtend werd ik wakker, niets anders dan anders. Onderweg naar kantoor schoten de ideeën door mijn hoofd met wat ik vandaag zou gaan doen: ‘Vandaag ga ik echt dit advies eens oppakken.” Dit doe ik altijd. Alleen is het me (bijna) nooit gelukt om dan ook dat lijstje af te werken. Er zitten veel te weinig uren in een dag! Alweer. En dat vind ik nu juist zo leuk aan mijn werk. Het is onmogelijk om te voorspellen.

Ik begin met wat mails weg te werken. Heerlijk vind ik dat, het ruimt lekker op om wat losse eindjes af te werken. Die ochtend heb ik een afspraak bij de klant. Daar word ik betrokken in de manier waarop het bedrijf draait en mag ik meedenken aan hoe zij mijn uitgewerkte stroomschema het beste kunnen toepassen op de praktijk. Want de praktijk daar doen we het voor. Niet voor de theoretische uiteenzettingen zonder doel. Theorie vind ik leuk voor zover ik het kan toepassen en voor zover ik er onze klanten verder mee kan helpen om te blijven ondernemen zonder (btw) beperkingen.

Daar waar veel van mijn collega’s veel meer bezig zijn met cijfers, ben ik blij dat ik bezig mag zijn met wat onze klanten nu écht doen. Wat is hun business, hoe doen ze zaken? Ik zie meteen de invloed van de actualiteiten en kan daarbij direct het verschil maken. Ik zie veel scenario’s voorbij komen en leer veel over het reilen en zeilen van de ondernemers. Dit zijn zowel de kleine ondernemers als de grote internationaal opererende bedrijven die de bovenlaag vormen van wat we (misschien) nog net MKB mogen noemen.

Dan komt er een collega binnenlopen die een vraag heeft. Een vraag met een deadline. Mijn werk bestaat ook uit het op weg helpen van collega’s. Dat zijn zowel (algemeen) fiscalisten, als ook accountants en collega’s van de financiële administratie. Allemaal werken ze op een andere manier en ik vind het leuk de samenwerking op te zoeken en ze verder te helpen op een praktische manier. Daarbij probeer ik ze natuurlijk niet te veel lastig te vallen met al die interessante btw leerstukken. Alleen voor zover dit voor hun relevant is en hoe ze bijvoorbeeld uit facturen kunnen aflezen wat voor soort prestatie er wordt verricht. En hoe ze die moeten boeken. Gedurende de btw aangiftemaanden ben ik graag beschikbaar om mijn collega’s die de btw-aangiften verzorgen op weg te helpen en vragen te beantwoorden zodat zij verder kunnen. Dit doe ik met plezier.

Zo ben ik niet alleen bezig met het leveren van kwalitatief hoogstaand advies en de implementatie daarvan bij onze klanten, maar ook ben ik bezig met het waarborgen van de kwaliteit intern. Het signaleren van btw adviespunten en het uitleggen aan collega’s om dit te signaleren hoort daarbij. Daarvoor geef ik ook periodiek workshops voor collega’s.

Als allround btw-er ben ik bezig met alle soorten btw advies. Van vastgoed tot aan digitale diensten tot aan organisatie van evenementen, internationale handel, webshops, onderaanneming en verleggingsregelingen, afstemming met btw adviseurs in andere landen, due diligence onderzoeken en ga zo maar door. Dit is het mooie aan een kantoor als Baat: alles komt voorbij!

Op een dag heb ik veel klantcontact. Dankzij Teams meetings kan ik nog sneller helpen en oplossingen bieden voor waar klanten tegenaan lopen. Natuurlijk ga ik gewoon langs bij de klant als dat de beste optie is. Elke dag is anders en dat maakt dat de werkdagen voorbij vliegen.

Ben je benieuwd naar meer verhalen? Lijkt het je leuk om deel uit te maken van ons groeiende btw adviesteam?! Stuur me dan gerust een berichtje. Ik vind het leuk om in contact te komen en om samen met jou te bespreken of wij iets voor elkaar kunnen betekenen.

Geschreven door Ineke Schellen, Senior BTW Adviseur.