CO2-uitstoot rapporteren in 2024

Het tegengaan van klimaatverandering is een enorme uitdaging. In Nederland is in 2019 het Klimaatakkoord afgesloten. Overheden, werkgevers en maatschappelijke organisaties hebben in dit akkoord afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot te verminderen. Een van de afspraken is dat werkgevers met 100 of meer werknemers hun jaarlijkse CO2-uitstoot door werkgebonden personenmobiliteit verminderen. Het doel van de maatregelen is dat de uitstoot in 2030 in totaal met minimaal 1,5 megaton is verminderd. Om dit doel te bereiken geldt per 1 januari 2024 voor werkgevers een rapportageverplichting.

De rapportageverplichting houdt in dat werkgevers ieder jaar een opgave doen van het totaal aantal gereisde kilometers door werknemers voor de organisatie. Ook rapporteert werkgever over het soort vervoersmiddel, het type brandstof en of het om woonwerk- of zakelijke mobiliteit gaat. Nadat alle gegevens in het digitaal formulier zijn ingevoerd, wordt de CO2-uitstoot van de woon-werk- en zakelijke mobiliteit van de organisatie berekend. De werkgever krijgt na het indienen van het formulier een rapportage. Deze rapportage geeft een overzicht van alle ingevoerde gegevens en de berekende CO2-uitstoot.

Vanaf 1 januari 2024 ontstaat de verplichting voor werkgevers om te rapporteren. De door werkgever ingevoerde gegevens worden vanaf 2025 (automatisch) beschikbaar gesteld aan de regionale omgevingsdienst die werkt voor de gemeente van de hoofdvestiging. Deze omgevingsdienst controleert jaarlijks of werkgever de gegevens tijdig en goed heeft ingediend. Vóór 1 juli moeten de gegevens van het jaar ervoor zijn ingediend. Als voorbeeld: de gegevens over het jaar 2024 moeten uiterlijk op 30 juni 2025 middels het formulier zijn ingevuld. Tot dat moment kan ook op vrijwillige basis gebruik worden gemaakt van het digitaal formulier.

De komende jaren wordt gekeken of de CO2-uitstoot door werkgebonden personenmobiliteit onder het plafond blijft. De gegevens die worden verkregen door de rapportageverplichting bieden daarvoor de basis. Als uit de evaluatie in 2026 blijkt dat de CO2-uitstoot niet onder het plafond is gebleven, zal alsnog in de regelgeving een maximum CO2-uitstoot per reizigerskilometer worden opgenomen. Iedere werkgever zal dan verplicht zijn om daaraan te voldoen.

Begin binnen uw onderneming tijdig met de voorbereiding van de rapportage, in ieder geval vóór 1 januari 2024. Werkgever hoeft voor het rapporteren van gegevens over woon-werkmobiliteit en zakelijke mobiliteit geen gehele nieuwe administratie op te zetten. Veel gegevens kunnen waarschijnlijk, met soms kleine aanpassingen, al uit de administratie worden gehaald. Ook hoeven werkgevers niet zelf de CO2 -uitstoot uit te rekenen of verslag te doen van het mobiliteitsbeleid.

Wenst u nader advies ten aanzien van de toekomstige rapportageverplichting? Neem dan contact op met uw salarisadministrateur. Wij helpen u graag verder!

Gepubliceerd: 20 juni 2023